Tesla

Tesla se ve světě stala známou hlavně díky Elonovi Muskovi a výrobě elektromobilů.

Není pochyb o tom, že právě Tesla se stala jakýmsi překupníkům v oblasti elektrických vozidel. Je známá i svým propracovaným autopilotem, který už nejednou dokázal zachránit lidský život.

Americká automobilka není čistokrevný výrobce. Můžeme říci, že pro Tesly je nejdůležitější vývoj softwaru a umělé inteligence, která je přítomna v elektromobilech této značky. Soustřeďuje se hlavně na to, aby měl řidič dokonalý zážitek z jízdy, k čemuž by měl přispět i výše zmíněný autopilot.

Tesla Autopilot je dostupný v každém modelu. Jde o pokročilou funkci asistence pro řidiče, která obsahuje například sledování jízdních pruhů, adaptivní tempomat, automatické parkování, přivolání vozidla do garáže, či na parkovací místo. Kromě toho systém dokáže řídit, regulovat rychlost, detekovat překážky v okolí či brzdit. Výhodou je i možnost rozesílání OTA aktualizací, aniž řidič musel navštívit servisní centrum.

Autopilot toho dokáže opravdu dost

Je třeba si uvědomit, že Tesla Autopilot zatím nemá úplně nahradit lidského řidiče. Může však pomoci řidičům při jízdě po dálnicích nebo při parkování. V určitých momentech je možné řízení ponechat v kompetenci autopilota, ale pokud systém dosáhne vrcholu svých možností, vyzve řidiče, aby řízení vozidla převzal.

Při jízdě po dálnici může vylepšený autopilot ovládat rychlost vozidla na základě provozu v okolí, určit, zda zůstat v jízdním pruhu nebo přeřadit do jiného. Systém podle businessinsider.com také dokáže zvládat zatáčky a cesty s komplikovanými tvary.

Systému nedělají problémy ani komplikované cesty různých tvarů se kterými si dokáže poradit bez zásahu řidiče, Printscreen/Tesla

Řidiči mají také možnost přivolat vozidlo do garáže nebo jej z ní zavolat aniž by seděli za volantem. Tesla však do každého vozidla montuje hardware na úplné a autonomní řízení, které by se mohlo aktivovat, když se zavedou potřebné softwarové a vládní nařízení.

Podle Tesly dokáží senzory a kamery autopilota sestavit podrobný obraz okolí, což umožňuje vozidlu předvídat možné kolize s vozidly, chodci, cyklisty, zvěří či překážkami. Dokáže také číst dopravní značení či semafory.

Kamery, radary a mnoho dalšího

Vozidla vyrobená po roce 2016 umožňující autonomní jízdu spoléhají na několik technologií. Ty dokáží zachycovat okolí a předvídat možné kolizní a nebezpečné situace, přičemž jejich cílem je v dostatečném předstihu takovým situacím zabránit.

Tesla Autopilot používá například speciální radar, který dokáže vidět až 160 metrů před vozidlo téměř přes cokoliv. Dokáže vidět dokonce přes písek, mlhu či sníh. Radar je primární senzor používaný k detekci okolí vozidla.

Autopilot využívá i osm kamer, které jsou určeny na různé činnosti. Výbava sestává z úzké kamery, která má dosah až 250 metrů, hlavní kamery, která zachycuje 150 metrů předního prostoru, širokoúhlého fotoaparátu, který zachycuje 60 metrů předního prostoru a fotoaparátu, který zachytí záběry z 80 metrů z boční strany vozidla.

Kromě toho se zde nachází také širokoúhlý fotoaparát, který slouží k zachycování dopravních značek a semaforů. Další kamery jsou umístěny v zadní části vozidla, přičemž mají dosah až 100 metrů. Ultrazvukový 360-stupňový sonar dokáže v okruhu osmi metrů zaznamenat různé překážky. Ultrazvukové senzory dokáží zpozorovat například dítě či zvíře. Na vozidle se nachází až 12 takových sonarů.

Všemu pomáhá i GPS, které dokáže zjistit polohu vozidla na silnici a hledat optimální trasu do daného cíle. Aktuální verze autopilota dodává více než 40-násobek výpočetního výkonu v porovnání s předchozí verzí, přičemž používá neuronové sítě vyvinuté Teslou. Ta „vidí“ okolí vozidla interpretací dat získaných pomocí kamer, radarů a ultrazvukem.

Mezi další standardní bezpečnostní prvky patří automatické nouzové brzdění, varování před bočním nárazem, varování před kolizí či automatické nastavení světel.

Ohromující výkon „superpočítače“

Z technologického hlediska Tesla využívá čip Nvidia Drive PX2, přičemž podle informací portálu TechRepublic.com byl k systému přidán i další čip Nvidia Parker SoC. Tyto informace však Tesla nepotvrdila.

Současnou platformu Nvidia Drive PX2 lze popsat jako první „superpočítač“ s umělou inteligencí na světě pro automobily s vlastním pohonem. Jeho výpočetní výkon je srovnatelný s přibližně 150 MacBook Pro. Tesla však podle portálu Electrek.com údajně pracuje i na svém vlastním SoC hardwaru, přičemž se zmiňuje spolupráce se společností Samsung.

Nvidia Drive PX2 lze popsat jako první „superpočítač“ s umělou inteligencí na světě pro automobily. Jeho výpočetní výkon je srovnatelný s přibližně 150 MacBook Pro, Nvidia

Téměř každý výrobce automobilů pracuje i na autonomních systémech svých vozidel, ale momentálně má před všemi obrovský náskok právě Tesla. Je to hlavně z toho důvodu, že se více zaměřuje na vývoj softwaru a umělé inteligence, než na výrobu samotných vozidel. To však neznamená, že vyrábí nekvalitní vozidla. Ze začátku byla sice Tesla kritizována za to, jaké nekvalitní auta vyrábí, ale dnes by již měla být situace o poznání lepší. Pro Tesly je však nejdůležitější to, aby se v autě nacházel stoprocentní software.

Tesla má oproti konkurenci velký náskok

Díky propracovanému systému, množství různých kamer či radarů dokázal autopilot v mnoha případech zabránit srážce, díky čemuž bylo zachráněno několik životů. O mnoha případech jsme tě informovali i v našich článcích. Portál gearbrain.com uvádí, že podle Tesly je úmrtnost na silnicích včetně chodců mnohem nižší, pokud se použije autopilot.

Díky propracovanému systému, množství různých kamer, či radarů, dokázal autopilot v mnoha případech zabránit srážce, díky čemuž bylo zachráněno několik životů, Tesla

Autopilot určitě nezabrání všem nehodám, nakolik je to nemožné, ale v každém případě s jeho použitím je mnohem nižší pravděpodobnost výskytu dopravní nehody. Při jízdě s vozidlem, které disponuje autopilotem, je podle Tesly až 3,7-krát menší pravděpodobnost vzniku smrtelné dopravní nehody.

V umělé inteligenci je Tesla oproti své konkurenci daleko vpředu a bude velmi obtížné, ne-li nemožné, ji v tomto směru předběhnout. Automobilka je přitom stále velmi mladá a nachází se ve stádiu učení a vylepšování dosavadních procesů. Bude proto zajímavé sledovat, kam až může tato technologie zajít a čemu se zřejmě v budoucnu při dopravě nevyhneme.

0
Uložit článek
Komentovat ( 0 )