Foto: Tesla

Elektromobily se postupně zabydlují i na Slovensku.

Pokud jste se například před deseti lety rozhodovali o tom, jaké auto si koupíte, na základě pohonu jste si vybírali mezi dieselem a benzínem (případně hybridem). Momentálně však přibyla možnost zvolit si elektromobil. Ty nejen ve světě, ale i u nás se začínají postupně rozmáhat. Jak to už ale bývá, vždy ohledně něčeho nového a neznámého vznikají fámy či mýty, kterým pak neznalí lidé věří a jsou o nich přesvědčeni. Jaké jsou nejčastější mýty o elektromobilech a jaká je pravda?

Jsou drahé

Koupě nového auta, a nyní se nemusíme vůbec bavit o elektromobilu, není nikdy „levný špás“. Jak je to u klasických autech, tak i při elektromobilech si můžete vybírat ze široké palety modelů a cen. Pokud ale toužíte po elektromobilu, s využitím státní dotace až 200 000 korun, vás koupě auta na elektrický pohon nemusí vyjít až tak draho a některé modely tak seženete i s cenovkou na úrovni 360 000 korun.

Navíc, pokud se bavíme o nákladech na „tankování“, zde vyhrávají elektromobily na plné čáře. Projetí 100 km pomocí elektromobilu vás bude stát od 38 do 63 korun. U spalovacích motorů to je ale od 150 do 250 korun na 100 km.

Foto: Alexander Migl [CC BY-SA 4.0], via Wikimedia Commons

Vůbec nejsou ekologické

Odpůrci elektromobilů říkají, že vůbec nejsou ekologické, protože elektřina se musí z něčeho vyrobit a tím se pouze přesune místo, kde se emise vyrobí a posměšně hlásají, že elektromobily vlastně jezdí díky „špinavým“ uhelným elektrárnám.

Na Slovensku polovinu energie vyrábí díky atomovým elektrárnám, které neprodukují žádné CO2 při výrobě energie, další významnou část vyrobí vodní elektrárny. Tepelné elektrárny na plyn, biomasu, ale i uhlí mají navíc pokročilé filtry, které se snaží zadržet co nejvíce emisí.

Ideálním řešením by bylo, kdyby se elektřina do elektromobilů vyráběla z ekologických zdrojů, například díky slunci či větru. I když tomu tak na Slovensku není, stále je elektromobil i při zohlednění toho, jak byla energie vyrobena, ekologičtější alternativou než spalovací motory.

Mají drahý servis

Elektromobily jsou konstrukčně jednodušší, než klasické auta. To znamená méně součástek, méně mechanických částí a méně věcí, které by se mohly zkazit. Servisní náklady na elektromobil jsou tak nižší než u běžných aut. Jak uvádí Fontech, analýza společnosti cap hpi zjistila, že elektromobil Renault ZOE měl po třech letech provozu a ujetých 96 500 km až o 26,5% nižší náklady v porovnání se spalovacím Opelem Corsa.

Foto: Pixabay

Mají slabý dojezd

Dojezd je jedna z prvních věcí, které nás na elektromobilech zajímají. Samozřejmě, existují elektromobily jako například Tesla S, které se dojezdem na úrovni až 600 kilometrů vyrovnají běžným spalovacím autům, obvykle jsou ale reálné dojezdy níže. Běžné dojezdy na úrovni 300 kilometrů jsou však stále přijatelné, zejména, pokud víme, že elektromobil budeme využívat na cestu do práce, na nákupy či na ne dlouhodobé cesty. V takovém případě dojezd na úrovni 300 kilometrů není nic hrozné a navíc, když přijdete domů, auto zapojíte na nabíječku a tak ráno máte vždy plný dojezd.

Málo stanic na dobíjení

Tento argument platil před několika lety. Momentálně je po Slovensku velké množství míst, kde můžete své auto pohodlně dobít. Jsou to mnohé obchodní centra či jiné lokality. Dobití vašeho elektromobilu tak není problém samozřejmě třeba někdy kalkulovat při delší jízdě s dojezdem.

Foto: Pixabay

Jsou pomalé

Elektromobil má oproti klasickým spalovacím motorem výhodu, že výkon je k dispozici okamžitě. Vždy záleží od akumulátoru, kterým elektromobil disponuje, nicméně tvrzení, že by byly pomalé, je mýtus.

Mají problém s bezpečností

Nikdo si auto nekupuje s cílem, aby havaroval. No když se tak stane, chceme z auta vyjít zdraví a nezraněni. Mnozí lidé se děsí, že při nárazu začne hořet baterie. Výzkum americké NTHSA ale uklidňuje. Případy, kdy baterie v elektromobilu vybuchla či začala hořet, jsou v porovnání s klasickými auty srovnatelné, či dokonce ještě trochu menší. Důvod k obavám tedy rozhodně není na místě.

Jsou nebezpečné pro chodce

Už od dětství nás učili, že když přecházíme přes silnici, musíme se před vstupem na ni podívat na obě strany a přesvědčit se, že žádné auto nás neohrozí. Protože člověk je ale tvor omylný a často i pohodlný, někdy důvěřujeme pouze našemu sluchu. Auto totiž díky „vrčícího“ motoru slyšíme a víme vyhodnotit riziko. Zatímco pro nás je to v takovém případě o pohodlí, pro slepých lidí je nutnost spoléhat se právě na hluk auta. Elektromobily jsou ale známé svou tichostí.

To si uvědomuje i Evropská unie, která vydala ohledně vydávání zvuků elektromobily nařízení. Od července tak musí elektromobily vydávat při jízdě zvuk, aby tak informovali své okolí, že jsou v provozu.

Nabíjení trvá celou věčnost

Nabíjení elektromobilů se v současnosti jen těžko srovnává s tankováním benzínu či nafty. No ani toto nemusí představovat zásadní problém. Když přijdete večer domů a máte baterii v elektromobilu již slabou, prostě dáte auto nabít a ráno jste již plně mobilní. Pokud ale cestujte, třeba uvažovat jinak. Zastavíte se na kávu, přitom si v nabíjecí stanici dáte nabíjet auto nebo jdete na nákup do nákupního centra a opět přitom nabíjíte. Přitom není nutnost baterii nabíjet vždy na 100%. Stačí pouze změnit uvažování a ani nabíjení nemusí být překážkou v obstarání si elektromobilu.

Foto: Pixabay

Nevydrží dlouho

Existují obavy o životnost samotného elektromobilu. Největší problém představuje baterie, která je „srdcem“ elektrického auta. No i tyto obavy nejsou na místě. Příklad přináší majitel Nisa Leaf, který s ním najezdil 273 tisíc kilometrů, aniž vyměnil původní baterii. Auto následně prodal a tak sice už nevíme, kolik dokázalo projít, ale projít takovou vzdálenost bez nutnosti výměny baterie dává dobrý důvod k tomu, abychom se nemuseli obávat, že baterii bude třeba měnit po pár tisíc ujetých kilometrů.

0
Uložit článek
Komentovat ( 0 )