Screenshot/YouTube

Při koupi elektromobilu se rozhodujeme mezi parametry, které se při běžných spalovacích vozidlech obvykle neřeší.

Jedním z nich je i délka dojezdu, přičemž tento údaj je pro většinu motoristů nejdůležitější. Známý britský YouTube kanál Carwow si však vzal na paškál 6 modelů od různých značek, na kterých se jezdilo až do jejich úplného vybití.

Carwow si do svého experimentu vybral vozidla Nissan Leaf, Kia e-Niro, Audi e-tron, Jaguar I-Pace, Mercedes EQC a Tesla Model 3. Test se uskutečnil v Londýně, takže i samotné podmínky nebyly pro elektromobily příliš ideální, protože teplota vzduchu se pohybovala na úrovni okolo 7 ° C. Klimatizace byla zapnuta na 20 ° C a kromě toho byl ke každému vozidlu připojen smartphone. Během jízdy měli všechny vozy nastavený ekologický jízdní režim.

Každé vozidlo bylo nabité noc před testováním, přičemž v době zahájení testování mělo každé auto nejméně 95% energie. Fakt, že test nezačal s plným dobitím elektromobilů, byl zapříčiněn stáním během noci, kdy ubylo z baterie několik procent. Zajímavostí také je, že v testu se nenechali zahanbit ani výrazně levnější modely. O asi největší překvapení se však postarala jihokorejská Kia, která sice skončila na druhém místě, ale v jednom ohledu předběhla i americkou Teslu.

6. místo – Mercedes EQC

Na posledním šestém místě se umístil Mercedes EQC, který jsme testovali i my v redakci, recenzi si můžeš přečíst zde. Motor dosahuje výkonu 300 kW. baterie má kapacitu 80 kWh a cena začíná od 1 900 000 korun. Automobilka udává dojezd na jedno nabití 417 km, ale v testu vozidlo prošlo pouze 194 mil, což je v přepočtu 312 km. Toto číslo tedy představuje 75% z udávaného dojezdu automobilkou. Samozřejmě, dojezd podle normy WLTP je udáván vždy při ideálním počasí, co teplota pod 10 stupňů Celsia rozhodně nepředstavuje.

Netcarshow

5. místo – Audi e-tron

Na předposledním místě se umístilo Audi e-Tron. Výkon vozidla je 300 kW a jeho baterie má kapacitu 95 kWh. Cena v případě tohoto prémiového začíná přibližně od 1 800 000 korun. Dojezd na jedno nabití by podle údajů automobilky měl být na úrovni 418 km, ale v testu se ukázalo, že vozidlo prošlo jen 206 mil, čili 331 km. Vozidlo splnilo udávaný dojezd na 81% a opět hrálo velkou roli horší počasí a nižší venkovní teplota, která ovlivnila všechny modely v testu.

4. místo – Nissan Leaf

Čtvrté místo patří jednomu z nejoblíbenějších elektromobilů v Evropě, Nissanu Leaf. Výkon tohoto modelu je 160 kW a energii čerpá z baterie s kapacitou 62 kWh. Cena Nissanu Leaf začíná přibližně od 900 000 korun. Dojezd vozidla na jedno nabití by měl být 385 km, ale v testu se podařilo projít jen 334 km. Nissan Leaf ale splnil udávaný dojezd na 87%, čili trochu šetrnějším zacházením či vyhnutí se jízdy po dálnici by se dalo dostat bez problémů i přes 90% z udávaného dojezdu.

Jeden z nejprodávanějších elektromobilů na Slovensku, Nissan Leaf. Podle normy WLTP má dojezd verze se 64 kWh motorem až 385 km, Nissan

3. místo – Jaguar I-Pace

Bronzovou příčku obsadilo nejdražší vozidlo z celého testu. Je jím Jaguar I-Pace, které začíná s cenovkou od 1 980 000 korun a převyšuje tak Mercedes i Audi. Výkon luxusního elektromobilu je 294 kW a o deklarovaný dojezd 480 km se má postarat baterie s kapacitou 90 kWh. Ve skutečnosti však vozidlo prošlo pouze 359 km a v procentuálním hodnocení 76% z udávaného dojezdu.

2. místo – Kia e-Niro

Nyní přichází překvapení. Na druhé místo se dostala Kia e-Niro s výkonem 150 kW a kapacitou baterie 64 kWh. Udávaný dojezd je 455 km, přičemž v testu vozidlo dokázalo projít 410 km. Rozdíl je v tomto případě „jen“ 45 km, s čím může být automobilka Kia určitě spokojená. Kia e-Niro totiž splnila udávaný dojezd až na velmi uspokojivých 90%, což je nejvíce ze všech vozidel, které se testu zúčastnili.

Dojezd: 455 km Zdroj: Kia

1. místo – Tesla Model 3

Možná to pro někoho nebude překvapením, ale vítězem testu se stala Tesla Model 3 s výkonem 192 kW. O přísun energie se v tomto případě stará baterie s kapacitou 75 kWh a udávaný dojezd je na úrovni 499 km na jedno nabití. V testu Tesla dokázala přejít na jedno nabití 434 km a ze všech vozidel je to suverénně nejvyšší číslo. Bohužel výrobcem udávaný dojezd byl splněn opět jen na 78%.

Lidé mají z krátkého dojezdu obavy

Výzkum, který Carwow uskutečnil ještě v minulém roce, ukázal, že až 35% lidí připustilo, že u elektrických vozidlech se obávají zejména z uvíznutí na cestě z důvodu vybití baterie. Je však třeba dodat, že každý elektromobil má určitou rezervu, která umožní alespoň odstavit vozidlo na bezpečné místo.

Z nejnovějšího testu vyplývají dva závěry. Za prvé, není třeba brát údaje od výrobce se stoprocentní jistotou, protože délka dojezdu má svá specifika, o kterých jsme psali i v podrobnějším článku. Je více než pravděpodobné, že druhý test by ukázal odlišné výsledky, jelikož na dojezd má vliv skutečně mnoho faktorů, jako styl jízdy, počasí a hlavně to, zda je test prováděn v městské, mimoměstské nebo dálniční rychlosti.

Za druhé, i levnější elektromobily mohou v mnoha případech překonat drahé vozy luxusních značek. Příkladem je například Tesla nebo Kia, které se umístily na prvních dvou příčkách, přičemž za sebou nechali značky jako Audi, Mercedes či Jaguar, avšak v tomto případě zvedneme varovný prst a upozorňujeme, že v případě této prémiové SUV trojici hraje v jejich neprospěch hlavně vyšší hmotnost, která snižuje dojezdové schopnosti.

0
Uložit článek
Komentovat ( 0 )