Wikipedia

Elektrických vozidel je ve světě každým rokem stále více.

Největším strašákem u elektrických vozidel jsou však jejich baterie, které jsou především velmi drahé, čímž zvyšují i samotnou pořizovací cenu vozidla.

Na přechod z běžného auta se spalovacím motorem na elektromobil je zapotřebí mimo jiné i změna myšlení. Člověk se musí jednoduše jinak nastavit, protože život s elektromobilem je ve většině případech zásadně odlišný a navíc musí začít myslet na situace, které dosud neřešil. Jednou z nich je i ta nejdůležitější a to je nabíjení.

Se všemi situacemi se však dá sžít a člověk si zvykne poměrně rychle. V každém případě přínos elektromobilu motorista nejvíce ocení až tehdy, když sám zjistí, kolik peněz ušetřil na palivu.

Strašák jménem baterie

Velkým strašákem, který v mnoha případech odradí od koupě vozu, jsou ceny baterií. Ty jsou v současné době opravdu velmi drahé, přičemž jejich cena je rozhodující při konečné ceně elektromobilu. Ceny baterií sice za posledních 6 let klesly o přibližně 80% a nadále stále klesají, ale už ne takovým tempem, jak se předpokládalo.

Největší vliv na životnost a výdrž baterie má jednoznačně řidič, který ji na základě určitých doporučení dokáže šetřit tak, aby vydržela co nejdéle. Základem je hlavně plynulá jízda. Ta je pro baterii šetrná, přičemž nedělá jí dobře, pokud se prudce zrychluje nebo naopak brzdí. Bateriím nedělají dobře ani extrémní teploty, ale to je faktor, kterému člověk nezabrání.

Současným standardem používaným v elektromobilech, zda smartphonech jsou Lithium-Iontové baterie, přičemž jejich výroba zatěžuje životní prostředí, Printscreen/YouTube

Jak již bylo zmíněno, tak životnost baterie závisí na mnoha faktorech, ale svůj účel dokážou splňovat několik let. Jednoho dne však nastane čas na výměnu baterie, protože přestane vykonávat svou činnost plnohodnotně. Někdy ji stačí jen renovovat a vyměnit mrtvé články za nové, ale v drtivé většině případů se nevyhneš její celkové výměně.

To představuje pro majitele elektromobilu velmi vysoké náklady. Podle portálu ucsusa.org je obvykle poskytována záruka od 5 do 8 let, přičemž se většinou kombinuje s ujetými kilometry. Cena baterií závisí především na její kapacity a výrobce. Většinou se životnost baterie uvádí počtem nabíjecích cyklů, což může být přibližně od 1 500 do 2 000.

Připrav si pořádnou rezervu

Cena baterií začíná přibližně na částce okolo 100 000 korun, přičemž u některých modelů se dokážeme s cenou dostat na opravdu závratné částky. Zmíněných 100 000 korun dáš například za baterii pro vozidlo Nissan Leaf. Cena baterie pro známý elektromobil Tesla Model S by měla podle informací stát od přibližně 690 000 korun po 770 000 korun v závislosti na kapacitě.

Majitelé elektromobilu Chevrolet Bolt EV by měli myslet na to, že baterie je bude stát kolem  360 000 korun. A nakonec třešnička na dortu. Pokud se rozhodneš pro koupi opravdu krásného modelu Audi e-tron, tak se připrav na to, že nová baterie tě vyjde až 970 000 korun, přičemž při modely Mercedes-Benz EQC je to až neuvěřitelných 1 270 000 korun.

Dojezd: 387 km Zdroj: Audi

Průměrná cena za 1 kWh při bateriích pohybuje okolo 176 dolarů. Ceny však budou s přibývajícími výrobci, novějšími technologiemi a většími prodeji klesat. Očekává se, že ceny za 1 kWh by mohly klesnout na částku 94 dolarů do roku 2024 a na 62 dolarů do roku 2030.

Pozor na ojeté elektromobily

Pokud si vezmeme, že baterie má životnost na úrovni 1 500 nabíjecích cyklů a vozidlo přejde na jedno nabití v průměru 250 km, pak je možné jednoduše vypočítat, že baterii bude nutné vyměnit přibližně po 380 000 km, ale tento údaj závisí na několika faktorech. V každém případě je jasné, že životnost baterie je větší než má většina jednolitrových spalovacích motorů.

Dále se musíme podívat na fakt, že průměrný řidič vystřídá svůj elektromobil za nový ještě během toho, kdy nebude nutné baterii měnit. Problém by pak mohl nastat při lidech, kteří si nebudou moci dovolit koupit nový elektromobil a tak se budou ohlížet po ježdění. Tím se totiž může stát to, že budou muset vyměnit baterii ještě dříve než si vůbec na své nové auto zvyknou.

Ještě před samotnou koupí je velmi důležité provést takzvaný „test zdraví“ baterie. Jde o způsob, jak posoudit, kolik života baterii ještě zbývá. Diagnostika dokáže poskytnout relevantní údaje, které pomohou určit životnost na základě toho, jak se používala. Tento test následně ukáže, zda se vyplatí vozidlo koupit nebo se mu obloukem vyhnout.

Výše ceny za baterii je relativní, ale budou klesat

Vyšší cena baterií souvisí především s výzkumem a vývojem technologií. Ten je velmi nákladný nejen při samotných elektromobilech, ale i při bateriích. Ceny baterií však budou s určitostí klesat, přičemž stoupat by měla jejich výdrž a životnost.

S klesajícími cenami baterií budou klesat i ceny elektromobilů, což přispěje k ještě vyšším prodejům a následně k dalšímu prostoru na snižování cen. Cena baterií se může zdát na první pohled extrémně vysoká, ale je třeba vzít v úvahu úsporu provozních nákladů a částku, kterou by uživatel zaplatil za běžné palivo.

 

0
Uložit článek
Komentovat ( 0 )