Flickr

Automobilový průmysl se v posledních letech ocitá pod velkým nátlakem z více stran.

Na jedné je tu Evropská unie a její stále přísnější nařízení a na druhé je to “trend” elektromobilů, kterému se začali přizpůsobovat mnozí výrobci, aby vyplnili požadavky trhu. Stále častěji se o elektromobilitě mluví jako o budoucnosti osobní dopravy, která má odsunout klasické auta se spalovacími motory na vedlejší kolej.

Podobné názory a myšlenky sdílí i CEO Tesly, který se netají svou vizí o elektrické automobilové dopravě. Elon Musk nedávno sdílel příspěvek, ve kterém tvrdí, že nástup elektromobilů má zničit konvenční auta a jejich ceny padnou na dno, informoval Electrek. Má však pravdu?

V poslední době vidíme v odvětví automobilů největší změny za poslední dekády a možná i celé století. Kdysi pokusy o prosazení elektromobilů na cestách neuspěly, ale nyní se jim věnuje tolik pozornosti jako nikdy předtím.

Jedním z předních hráčů v tomto odvětví se stala americká Tesla, která má na svědomí i to, že se do elektromobility pustili další její konkurenti. Přestože se kolem elektrických aut vytváří velký “hype”, poptávka trhu po technologiemi nabitých modelech, které pohání elektromotor a baterie, stále není tak vysoký jako v případě klasických vozidel.

Zvoní klasickým autům umíráček?

Spalovací motory jsou součástí světa motorismu již přes století a mnohým řidičům by se pravděpodobně jen s těžkým srdcem odcházelo od jejich milovaného benzinového či naftového motoru. Navzdory velké kauze “dieselgate” a podvodům s emisními testy automobilky stále nabízejí auta s těmito motory.

Některé z nich plánují zanedlouho přesedlat jen na vlnu elektromobility a jiné zase vidí význam ve vývoji a zvyšování efektivity spalovacích motorů. Mnoho zemí v Evropě se však proti těmto vozidlům plánují postavit.

FOTO TASR /Milan Kapusta

Velká Británie nedávno ohlásila zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory, které by měly dostat stopku již v roce 2035 (prvotním plánem byl rok 2040), informuje BBC. Údajně by bylo v roce 2040 příliš pozdě na takový krok, pokud se chce země zbavit těchto aut.

Největším zastáncem elektromobilů je však Norsko, kde najdeme největší počet těchto vozidel ze všech zemí v Evropě. Mnohé státy budují nabíjecí stanice, vylepšují infrastrukturu a poskytují dotace na koupi vozidel na alternativní pohon.

Pixabay

Jednoduše řečeno, spalovacím motorem hrozí “šach-mat” a boj o prosazení se na trhu mohou časem přehrát. Podobně to vidí i Elon Musk, CEO Tesly, který věří, že hodnota vozidel se spalovacím agregátem bude po roce 2025 nulová a koupě takového auta bude pak maximálně nevýhodná.

Podotýkáme, že na naplnění/vyvrácení jeho tvrzení zůstává pouze 5 let. Za ten čas je však velmi málo pravděpodobné, že by se klasické auta dostali do takového stádia, kdy budou bezcenné. Právě naopak. Zákazy by musely být v konkrétních zemích celoplošné a konec konců, se zbývajícími vozidly by se muselo něco udělat.

Strategie mnoha zemí může mít další následky

Mohly by se převážet do jiných zemí, které by však velký příliv nemuseli zvládnout nebo by mělo takové jednání opačný efekt, tedy by mohla jejich tržní hodnota stoupnout. Pokud by však takové informace Musk zveřejnil na svém Twitteru, mohl by tím ohrozit vlastní elektromobily, a to přece nechce.

A když už mluvíme o zdražování, on sám před časem potvrdil zvyšování cen těšit s autopilotem. Navíc ani nabíjení elektrických aut není zdarma, také je třeba vylepšit samotné baterie a zákazníci, kteří si nebudou chtít koupit nový elektromobil za levný peníz s krátkým dojezdem, mohou ve výsledku přece jen sáhnout po autě se spalovacím motorem.

0
Uložit článek
Komentovat ( 0 )