Screenshot/Youtube/DRIVETRIBE

Jen nedávno si populární moderátor James May zakoupil nové vozidlo, které většinu lidí asi překvapilo.

Volba padla na Teslu Model S, která z pohledu elektrovozů patří mezi to nejlepší, co si může zákazník pořídit. Pár dní na to se rozhodl ke koupi dalšího nového kousku, přičemž opět jde o auto, které nesetkáváme na cestách často.

Ve své podstatě je elektromotor skvělý. Má vysoký výkon a točivý moment dostupný po celou dobu, je lehký, z konstrukčního hlediska velmi jednoduchý a hlavně nevyžaduje téměř žádnou údržbu.

Lidé to věděli i dávno předtím a současné elektromobily nejsou ani zdaleka prvními na cestách. Stále však nejsou dokonalé a otazník visí hlavně nad bateriemi, jejichž výměna vyžaduje nemalé finanční prostředky.

Vše je však jen otázkou času. Velmi rychle se vyřeší i problém s nedostatkem nabíjecích stanic a dnes již není problém přejít z jedné strany republiky na druhou.

Nevýhodou je však poměrně dlouhé nabíjení, které i při nejvyšším výkonu trvá podstatně více, než běžné tankování benzínu. V tomto směru se zdá být lepší vozidlo na vodíkový pohon, které také využívá k pohonu elektromotor, ale plné natankování vodíku trvá přibližně 2-3 minuty.

Problémový vodík

A právě auto na vodíkový pohon bylo další volbou pro Jamese Maya. Konkrétně jde o Toyotu Mirai, kterou ve své nabídce má i slovenské zastoupení této tradiční japonské automobilky. Na našem území by ti však takové auto stálo jen v garáži, nakolik obrovským problémem je síť čerpacích stanic. Těch je na Slovensku přesně NULA. A jak informuje portál H2, na celém světě jich je jen 102, přičemž pro nás nejbližší se nachází v Rakousku.

Aktuální stav čerpacích stanic na vodík je 102 (zelené tečky). Několik dalších je už v procesu výstavby, ale na Slovensku stále chybí. Zdroj: H2

Situace není lepší ani ve Velké Británii, odkud James May pochází. Dostupných je jen osm stanic, přičemž většina z nich je situována v okolí Londýna. A přestože je dojezd Toyoty až 500 kilometrů, na větší výlet může rovnou zapomenout. V tomto směru je tak vlastnění vozidla s vodíkovým pohonem mnohem větší výzvou, což přiznává i sám moderátor.

Každopádně, s podobnými vozidly je třeba v budoucnu určitě počítat a je tak trochu škoda, že se na ně víceméně zapomíná a síť čerpacích stanic se více nerozšiřuje.

0
Uložit článek
Komentovat ( 0 )