Už koncem září získala jako vůbec první čínská automobilka evropskou licenci, díky níž může své modely AIWAYS U5 prodávat i na našem trhu – informuje portál Autonews.
AIWAYS U5 je elektrické SUV, které zdejší zákazníky bude agresivně zajímat. Překvapí především cena, která by se za základní model měla pohybovat na úrovni 640 000 korun. Nechybí množství asistentů, moderní interiér či různé bezpečnostní prvky, které chrání řidiče a posádku. Odradit od koupě může hlavně značka, která je pro našince neznámá a otázkou také zůstává i servisní podpora.
Úspěch je sporný
I díky výše zmíněným důvodem je sporné, zda bude vstup automobilky na náš trh úspěšný nebo ne. Svými vlastnostmi a parametry však může konkurovat i mnohem dražším konkurentům. Elektromotorem poháněné vozidlo dokáže vyvinout maximální výkon 125 kw, přičemž točivý moment je 315 Nm.
Podle nejnovějšího evropského standardu NEDC by dokáže na jedno nabití ujet až 503 kilometrů, což už je poměrně slušná dálka. Baterie má přitom jen 65 kWh, uložená je v zadní části vozu a díky rychlému nabíjení se z 30% na 80% nabije za méně než 30 minut.
Ve výbavě se nachází až 15 různých radarů a 7 kamer, přičemž dvě z nich jsou v interiéru. Samozřejmostí je adaptivní tempomat, systém automatického brzdění, automatické přepínání světel, senzor mrtvého úhlu a řadu dalších moderních vychytávek.
Zajímavou možností je i ovládání některých funkcí přímo z mobilu. Prostřednictvím aplikace máš k dispozici více než 60 funkcí, mimo jiné i aktuální stav vozidla, přehled nabíjecích stanic, dokážeš si lokalizovat vozidlo, zapnout topení či přistupovat přímo ke kamerám, které jsou součástí vozidla.
Technologiím se meze nekladou
Vozidlo také zaujme svým interiérem, kterému dominují dotykové obrazovky. Přístrojová deska je tvořena trojicí displejů / 4,2 „+ 7“ + 4,2 „) s rozlišením 1920 x 720 pixelů a nahrazují tak pomalu ustupující analogové budíky. Středový panel je zas tvořen 12,3“ FullHD displejem.
Ovládání probíhá výlučně dotykem, což je trochu škoda, protože ovládání klimatizace či rádia je stále lepší a intuitivnější prostřednictvím fyzických ovladačů. Nechybí ani ambientní osvětlení interiéru a na pohled velmi slušné sedadla s výrazným bočním vedením.
Jak bylo zmíněno, předpokládaná cena je 640 000 korun, což je za takto vybavené vozidlo velmi přijatelná cena. Z pohledu bezpečnosti by zde nemělo být žádné riziko, protože vozidlo prošlo náročnou homologací. Kdy se k nám vozidlo dostane však není známo. Předpokládá se začátek příštího roku, protože se vozidlo ještě nezačalo prodávat ani v samotné Číně (až od 29. listopadu).