Podle nedávné studie portálu iSeeCars můžeme vidět, jak tyto vozidla téměř okamžitě ztrácejí na své hodnotě a po pěti letech je jejich cena výrazně pod tou pořizovací.
Říká se, že koupě nového auta je tou nejhorší investicí, protože jen po odchodu z prodejny jeho hodnota automaticky klesne o několik procent dolů. V případě elektromobilů je tato situace ještě horší. Tento závěr však není až tak překvapivý, jelikož jen velmi málo lidí se odhodlá ke koupi ojetého vozidla s elektrickým pohonem. A přestože jejich tržní cena velmi rychle klesá, i tak je velký problém s jejich dalším prodejem. Nejlevnější elektromobily na Slovensku si můžeš prohlédnout zde.
Velký cenový strašák
Síce bol výskum vykonaný na území Spojených štátov Amerických, avšak možno predpokladať, že situácia je veľmi podobná aj v iných krajinách vo svete, kde sa predávajú elektrické a hybridné vozidlá. Sledované obdobie bolo päť rokov, po ktorých uplynutí bola vyrátaná priemerná amortizácia jednotlivých modelov vozidiel.
Sice byl výzkum proveden na území Spojených států Amerických, nicméně lze předpokládat, že situace je velmi podobná i v jiných zemích ve světě, kde se prodávají elektrické a hybridní vozidla. Sledované období bylo pět let, po uplynutí byla vypočítána průměrná amortizace jednotlivých modelů vozidel.
U vozidel s hybridním pohonem je průměrná ztráta hodnoty na úrovni 56,7% (průměr všech vozidel jakéhokoli typu je 49,6%). Pod hranici 50% se dostala jen Toyota Prius c, přičemž na opačném konci skončil Lincoln MKZ Hybrid, který v průběhu pěti letech ztratí na hodnotě až 67,2%. Z vozidel, které se dají koupit na našem trhu, lze vyjmout Lexus RX 450h, jehož hodnota po 5 letech provozu klesne až o 59,1%.
Mnohem horší jsou však na tom elektromobily, jejichž průměrná ztráta hodnoty v průběhu pěti let je až 67,1%. Jde tak o největší hodnotu, jaká byla naměřena ze všech kategorií vozidel. „Nejlépe“ dopadla Tesla Model S se ztrátou 61,5%, přičemž takový Nissan Leaf dopadl úplně katastrofálně a po pěti letech je jeho cena nižší v průměru až o 71%. Do pozornosti dáváme i zajímavosti ohledně poruchovosti elektromobilů Tesla, které jsou v některých případech skutečně banální.
Sice se očekávalo, že elektrická a hybridní vozidla na tom budou hůře, ale zřejmě nikdo nepředpokládal, že na tom budou až tak špatně. Důvod je přitom jednoduchý. Pro potenciální zájemce představuje koupě ojetého elektrického vozidla velký otazník, protože baterie podléhají relativně vyššímu opotřebení, než například klasický motor. Jejich výměna přitom představuje nemalé náklady, se kterými by se budoucí majitel musel poprat.
I z tohoto pohledu jsou na tom lépe hybridní vozidla, které sice mají také baterie, ale ty mají jen podpůrnou funkci pro klasický spalovací motor, který stále zastává hlavní funkci a dokáže fungovat i bez podpory elektromotoru. Z hlediska servisních nákladů jsou však na tom elektromobily výrazně lépe, čemuž jsme se věnovali i v našem rozsáhlém článku.