Pokud se o někom v dnešní době dozvíte že pochází z incestu, rozhodně vás to překvapí. Ještě více by vás překvapilo, pokud byste se o někom dozvěděli, že v incestu žije. To co je dnes tabu bylo v minulosti mnohem běžnější a mělo to i své výhody. No pak začala římskokatolická církev proti incestního vztahu bojovat a to ovlivnilo ve velkém celou společnost.
Lidé, které bychom dnes zařadili mezi západní společnost mají vyšší míru individuality, nezávislosti, analytičnosti, jsou otevření více novým kulturám a novým myšlenkám. A překvapující důvod, proč tomu tak je, může souviset s ránou římskokatolické církve a její bojem proti incestnímu manželství. Uvádí to výzkum publikovaný ve vědeckém časopise Science od Josepha Jindřicha, předsedy Katedry biologie a evoluce člověka a jeho týmu spolupracovníků. Na studii se podíval portál Phys.
Přibližně před deseti lety Henrich analyzoval západní kultury a definoval zkratku WEIRD (western – západní, educated – vzdělaná industrialized – industrializovaná, rich – bohatá democratic – demokratická). Tato skupina je ve srovnání se zbytkem světa odlišná. Většina předchozích studií se zaměřovala odlišit tuto skupinu lidí na základě geografických nebo ekologických faktorů.
Jindřich se svým týmem se na to podíval jinak. Od roku 1500 začala církev tlačit na to, aby nevznikaly sňatky mezi příbuznými, například mezi bratranci a sestřenicemi, ale i s bližší či vzdálenější rodinou. Důvod, proč to církev odrazu začala tak silně prosazovat jasný nebyl, i když spoluautor studie, profesor ekonomie Jonathan Beauchamp naznačil, že důvodem mohl být zisk.
Sňatky z incestu totiž uzavírali lidi do jakoby uzavřených skupin, zachovával se tak majetek v rodině, která tak byla soudržná. Pokud by ale církev takové společenství rozbila, mohlo by to mít pro ni finanční výhody. Ze zmenšujících se rodinných vazeb by lidé bez úzké rodiny mohli majetek zanechávat církvi.
Taková pravidla byly typické hlavně v zemích se sférou vlivu římskokatolické církve. Jiné části země se stále držely více rodinných pout a i když v nich incest byl rovněž nežádoucí, toto pravidlo nebylo tak silně dodržováno jak v západních kulturách.
Nové nastavení společnosti u lidí podpořilo individualismus, už se tak nemohli spoléhat na to, že jejich rodina podrží. Museli se naučit více důvěřovat novým lidem, být otevření novým věcem, začít uvažovat v širších souvislostech.
A to se odráží ve společnosti i dnes. Výzkum například ukazuje, že západní kultury jsou ochotnější pomoci cizincům, shromáždili také údaje o darování krve v Itálii a našli korelaci mezi vysokou mírou darování a nízkým indexem incestu. Rovněž na základě tohoto spoluautor studie dokázal správně předpokládat, kteří z diplomatů v New Yorku budou a kteří nebudou platit za parkování. Diplomaté ze zemí s vyšší mírou incestu za lístek platili méně často.
Vědci ale zákonitě netvrdí, že žít v těsném rodinném kruhu je pouze špatné, i když nemají na mysli to, že tento život má být podnícen incestu. Tito lidé dokáží sami sebe podržet v krizových situacích, mohou se lépe spolehnout jeden na druhého a pokud se někdo ocitne ve finančních problémech, je tu rodina, která ho podrží.