S autem bude stačit zajít na čerpací stanici, připojit baterie do nabíječky, dát si šálek kávy a po deseti minutách pokračovat v jízdě s bateriemi, které jsou již plně nabité. Takovou budoucnost předpovídá tým inženýrů z Penn State University v USA. Projekt podpořilo i Ministerstvo energetiky Spojených států amerických a zpráva o něm se rychle rozšířila po celém světě.
Firmy vyrábějící elektrické auta jich každoročně prodávají velké počty. Ale ani ty nejvýkonnější nabíjecí stanice Tesly nedokáží plně dobít baterii elektrického aut za méně než 40 minut. Některé řidiče od koupě elektrického auta odrazuje právě tento problém. Nové poznatky by však čas potřebný na dobití mohli podstatně zkrátit.
„Dokázali jsme elektrické vozidlo za 10 minut dobít natolik, aby bylo schopno projít 400 kilometrů. Auto se tak dá dobít 2 500 krát, což znamená přibližně osm set tisíc kilometrů jízdy. Rychlonabíjení je klíčem k rozšíření elektrických vozidel.“ Řekl Chao-Yang Wang, profesor chemického inženýrství na Penn State University.
Baterie používané v elektrických autech s rychlonabíjením při teplotě okolí nižší než 10 ° C degradují. Lithium v nich se ukládá nepravidelně a vytváří lithiové hroty, které mohou rapidně snižovat kapacitu článku a zároveň poškozovat baterii. Její vyhříváním se tento problém sice odstranil, ale vznikl další. Dlouhodobé vystavení baterie vyšší teplotě ji totiž poškozuje ještě více.
Tým kolem profesora Wanga si ale uvědomil, že pokud by se baterie mohla zahřát na 60 °C, stačilo by deset minut, během nichž se nabije. Následně by se prudce ochladila na teplotu okolí pomocí chladicího systému v autě, přičemž by se v ní nevytvořily lithiové hroty. Nedocházelo by ani k tepelné degradaci baterie.
„Ohřívání baterie na 60 °C je považováno za příliš velké riziko, neboť drasticky zkracuje životnost baterie.“ vysvětlil profesor Chao-Yang Wang. „Tento rychlonabíjecí trend je pro budoucnost velmi důležitý, protože řeší problém řidičů, které straší nízký dojezd elektrických vozidel.“
Agentura Reuters uvádí, že 2800 nových nabíjecích stanic po celém území USA přispěje ke zvýšení zájmu o elektromobily. Jejich postavení bude financováno z více než dvoumiliardové pokuty, kterou musel zaplatit Volkswagen v roce 2015 po vypuknutí skandálu kolem emisí.