Tlačová správa

Psal se rok 1994, kdy se v českém městě Mladá Boleslav rozběhla výroba dnes už automobilové legendy.

Škoda Felicia se stala ikonickým modelem této české automobilky. 17. října 1994, tedy před 25 lety se rozběhla sériová výroba tohoto modelu. Byl to první model Škodovky odkdy vstoupila pod křídla koncernu Volkswagen. I když model neoslňoval ani přepychovou výbavou, přenádherným designem či výkonem, okamžitě si ho zamilovali tisíce lidí, zejména díky dostupnosti a příjemné cenovce.

Při pohledu do latinského slovníku bychom tam našli slovo „Felicitas“, které lze přeložit jako blahopřát, přát či gratulovat. Jaký příznačný název pro model, který právě v těchto dnech slaví čtvrtstoletí.

Pamětníci zda nadšenci automobilů vědí, že označení aut Felicia používala Škoda už i v dávnější minulosti. Typové označení Felicia odkazovalo na ikonické otevřené vozidlo z přelomu 50. a 60. let.

Škoda Felicia z roku 1962. Foto: Public Domain/Wikimedia

Avšak srdce motoristů dobyla až v devadesátých letech. Produkce padesáti prototypů odstartovala 5. září 1994 v závodě Vrchlabí. Po optimalizaci technologie následoval oficiální start v pondělí 17. října na hlavní mladoboleslavské výrobní lince. První sériová Škoda Felicia z ní sjela přesně v 10:20 hod. O devět dní později, 26.října 1994, se trojice nových hatchbacků v barvě české trikolory představila veřejnosti. Tehdejší pražský primátor je na Karlově mostě pokřtil vodou z Vltavy.

Základní pětidveřový hatchback Felicia byl o 40 mm delší a 15 mm širší, než jeho předchůdce Favorit. Objem prostoru pro zavazadla se zvětšil o 21 litrů a Felicia nabídla posádce ještě vzdušnější kabinu. Nárazová bariérová zkouška, kterou provedl institut TÜV v roce 1995, potvrdila vysokou bezpečnostní úroveň nového vozu Škoda. Celková úroveň odhlučnění a odpružení vozidla se zvýšila díky pevnému skeletu samonosné karoserie, nové nápravnice a změněné geometrie přední nápravy a přidanému stabilizátoru zadní nápravy. Vysoké kvalitativní standardy při výrobě i montáži garantoval mezinárodní certifikát ISO 9002. Jako první ho v automobilce Škoda získala motorárna.

Základní pohonnou jednotkou modelu Felicia se stal zážehový motor o objemu 1289 cm3, ve výkonových variantách 40 kW a 50 kW. V průběhu roku 1995 nabídku rozšířil výkonnější benzinový čtyřválec 1.6 MPI / 55 kW a naftová jednotka 1.9 D / 47 kW.

V červnu 1995 přibyla k základním hatchbackům ještě prostornější verze Felicia Combi, od srpna 1995 vznikalo v závodě Kvasiny také provedení Pickup a Felicia Vanplus. Čtyři tisíce vozů pro volný čas Škoda Felicia Fun zaujalo nejen žlutým odstínem karoserie, ale také variabilním uspořádáním interiéru (šlo o 2 + 2 místný pick-up). O popularitě lehkých užitkových vozidel Škoda svědčí také fakt, že v období 1996 – 2000 vzniklo téměř 19 000 kusů s alternativním označením Volkswagen Caddy, úspěšně exportovaných například na latinskoamerické trhy.

Škoda Felicia Fun má dnes vysokou hodnotu. Foto: MGSpiller (Michael Spiller) from Bradford, UK [CC BY-SA 2.0], via Wikimedia Commons
Model Felicia obohatil nabídku značky Škoda o moderní prvky výbavy jako ABS, postupně až čtyři airbagy, klimatizaci, posilovač řízení, výškově nastavitelná a vyhřívaná přední sedadla, čalounění kvalitní kůží nebo palubní počítač. Hold stému výročí založení firmy (1895/1995) vzdala luxusní edice Felicia Laurin & Klement, kterou automobilka používá dodnes.

Škoda Felicia potvrdila svou všestrannost také významnými úspěchy na poli motoristického sportu. V rallye mistrovství světa působila v období 1995-1997.

V únoru 1998 osvěžil vzhled modelu Felicia velký facelift, navenek patrný hlavně sjednocením designového jazyka širokého sortimentu značky Škoda. Tvar předních světlometů i masky chladiče už připomínal větší model Octavia. V červnu 2001 se působivá kariéra automobilů Škoda Felicia úspěšně završila, celkem vzniklo 1 401 489 exemplářů. Následníkem se stal mimořádně zdařilý model Škoda Fabia, vyráběný od roku 1999.

Škoda Felicia po faceliftu. Foto: Vauxford [CC BY-SA 4.0], via Wikimedia Commons
Felicii tak bylo vyrobeno téměř jeden a půl milionu kusů v různých verzích. Není proto divu, že v rodině ji měl téměř každý. I dnes, po 25 letech je to stále oblíbený model v nabídce bazarů. Náhradní díly nejsou drahé a stále se najdou lidé, kteří na toto auto nedají dopustit. Navíc z modelu Škoda Felicia Fun se stal vyhledávaný sběratelský kus. Vyrobilo se jich pouze něco přes 4 tisíc kusů a cenovka na úrovni 130 000 korun není ničím neobvyklým.

Škoda Felicia se stala automobilovou legendou a můžeme si být jisti, že ještě tento model budeme na našich cestách setkávat ještě velmi dlouho.

0
Uložit článek
Komentovat ( 0 )