Sandia National Laboratories

Vznětové motory to v dnešním světě nemají vůbec lehké a z každé strany jsou terčem častých útoků.

Inženýři z výzkumného ústavu Sandia National Laboratories však přišli s řešením, které by osud dieselových motorů mohlo nadobro zvrátit. O prototypu informoval český portál Autoforum.cz.

Po tom, co se před pár lety převalil skandál VW s podváděním při emisních testech, mnoho lidí nad dieselovými motory zlomilo hůl a postupně se začaly vytrácet i z nabídky vybraných automobilek. Bohužel, z hlediska efektivity, výkonu a spolehlivosti zatím nepřišla žádná vhodná alternativa. A přestože by se tento druh motoru vytratil z nabídky osobních vozů, tak užitkové či nákladní ho budou nadále využívat. Nemluvě o lokomotivách a lodích, kde se jiná alternativa velmi nenabízí.

Dieselem svítí na lepší časy

Při spalování nafty dochází k uvolňování poměrně vysokého množství sazí a emisí NOx, které se ve většině případů opětovně spalují v motoru (pomocí EGR ventilu), případně jsou zachyceny filtrem pevných částic. Nedokonalost spalování v různých podmínkách způsobuje, že pro vznětové motory je stále obtížnější splnit emisní normy, které jsou stále více a více přísnější. Nejnovější vynález, tzv. Ducted fuel injection (DFI) však přichází s řešením, které by těmto motorům mohlo výrazně pomoci, přičemž není velmi nákladné a může být instalováno i na již fungující motory.

Sandia National Laboratories

I když je nejnovější vynález stále jen prototypem, už o něj projevilo zájem několik předních automobilek, které ho finančně a technicky podporují. Zmínit lze Ford či Caterpillar. Dokonce i Toyota, která již v budoucnu neplánuje využívat naftové motory, přiznala, že tato technologie výrazným způsobem potlačuje tvorbu sazí. V čem tedy tkví tajemství úspěchu?

To spočívá v patentované technologii, který využívá upravené vstřikovače paliva, kterým se nainstaluje zmenšený ekvivalent Bunsenovho hořáku. Ten se využívá hlavně v laboratořích a umožňuje přímo regulovat plamen a jeho vlastnosti. Při minimálním množství vzduchu je plamen oranžový a plný sazí. Po otevření přívodu vzduchu se však vzduch smíchá s plynem, což způsobí rychlejší spalování, nevytvářejí se žádné saze a plamen má modrou barvu.

1. Plamen s uzavřeným přívodem vzduchu, který vytváří saze. 4. Přívod vzduchu je naplno otevřený Zdroj. Wikimedia

Podobný princip využívá i DFI, přičemž množství vyprodukovaných sazí v naftovém motoru se v závislosti na aktuálních podmínkách může snížit až o 50 – 100%. V trubičkách umístěnými před vstřikovači se vytváří homogennější směs, jejíž vzniká ve válci produkuje už jen minimum sazí. Pro výrobce motorů by tak zbývalo už jen břemeno snížení emisí NOx.

Vynálezci jsou v tomto směru optimističtí a doufají, že již brzy budou moci novinku vyzkoušet na motorech v lodích a lokomotivách, kde je tvorba emisí nejvyšší. Dodatečná montáž DFI by přitom měla být cenově dostupná, přičemž výhody jsou poskytovány okamžitě.

0
Uložit článek
Komentovat ( 0 )