Faraday Future

Elektromobilita se v dnešní době jeví jako nezastavitelný trend.

Mnohé z významných automobilek již mají ve svém portfoliu minimálně jedno čistě elektrické vozidlo. Elektromobily proslavila hlavně automobilka Tesla, kterou lze považovat za průkopníka v oblasti elektrických vozidel. Jedním z průkopníků mohl být i americký startup, o kterém bude tento příběh.

Elektrických vozidel ve světě každý rok přibývá. Kromě již zmíněné Tesly se do elektromobility pouštějí i další automobilky, protože potřebují s konkurencí držet krok. Zajímavou společností, která mohla ozvláštnit trh s elektromobily, je nechvalně známý americký startup Faraday Future.

Společnost byla založena v roce 2014 se sídlem v Kalifornii. Své výzkumná a vývojová centra a kanceláře má v Silicon Valley, Pekingu, Šanghaji a Chengdu. Od svého vzniku po rok 2016 firma zaměstnávala přibližně 1 000 zaměstnanců. Své jméno dostala po jednom ze základních principů fungování elektrických motorů, známého jako zákon elektromagnetické indukce, který pojmenoval anglický vědec Michael Faraday.

Zakladatel Faraday Future Jia Yueting, SITA

Cílem společnosti byla výroba inteligentních elektrických automobilů, které by byly svou výbavou a zejména cenovkou určené především pro solventnejší zákazníky. Majoritním akcionářem společnosti je Jia Yueting, který v současnosti zastává pozici generálního ředitele poté, co v roce 2017 odešli ze společnosti Stefan Krause (CFO) a Ulrich Kranz (CTO).

Sny o závodě, ze kterého nakonec nic nebylo

Společnost Faraday Future v listopadu 2015 oznámila, že do svého prvního výrobního závodu investuje až 1 miliardu amerických dolarů, což vyvolalo obrovský rozruch. V určitém okamžiku byli někteří lidé přesvědčeni, že Faraday Future je jen divizí Apple, která bude zaměřena na výrobu elektromobilů a zároveň bude vystupovat samostatně pod jiným jménem.

Výrobní závod měl být postaven ve městě North v Las Vegas. S výstavbou se začalo v dubnu 2016, přičemž zanedlouho bylo nutné další vybudování infrastruktury od státu Nevada. Realizaci závodu měly pomoci i daňové pobídky ve výši 215 milionů dolarů a výstavba 6 km dlouhé železniční trati. V závodě mělo pracovat 4 500 zaměstnanců na plný úvazek.

Takto měl vypadat závod na výrobu v Nevadě, SITA

V červenci 2017 společnost oznámila, že z důvodu finančních problémů již nebude stavět závod v North Las Vegas. V srpnu 2017 dokonce uvedla, že podepsala nájemní smlouvu na bývalý závod na výrobu pneumatik Pirelli v kalifornském Hanford. Společnost mohla v té době zaměstnávat v závodě až 1 300 lidí a ročně vyrobit až 10 000 automobilů.

Množství finančních problémů a první koncept

Vybudovat automobilovou společnost úplně od nuly není vůbec jednoduché, o čemž se přesvědčili i zakladatelé Faraday Future. Společnost narazila už od začátku na množství finančních a organizačních problémů. Později přibyly i odchody zaměstnanců a vedoucích pracovníků.

Na autosalonu LA Auto v listopadu 2015 bývalý vedoucí designér Richard Kim uvedl, že mají zájem vytvořit vozidlo s přístupem na internet, které bude poskytovat mnoho zábavy, různé aromaterapeutické technologie, zda ergonomický design interiéru. O pár měsíců později, konkrétně v lednu 2016, společnost Faraday Future představila na veletrhu CES v USA svůj koncept automobilu FF ZERO1.

Koncept automobilu FF ZERO1, Wikipedia

Toto závodní vozidlo s výkonem 750 kW (1 000 koní) mělo dosáhnout rychlosti 100 km/h jen za necelé 3 sekundy, přičemž by se síla ze čtyř nezávislých motorů přenášela na každé kolo. Tímto modelem společnost ukázala velký potenciál z hlediska designu a technologie i přesto, že by se ve skutečnosti nikdy nevyrábělo.

První vyráběný model a další problémy

Prvním modelem, který společnost začala oficiálně vyrábět, se stal crossover FF 91, který je schopen dosáhnout hranici 100 km/h za 2,4 sekundy. Výkon automobilu je díky dvěma elektromotorům až 1 050 koní a baterie s kapacitou 130 kWh nabízí dojezd velmi slušných 605 km. Z nespecifikované rychlonabíječky je vozidlo schopné nabít baterii za hodinu, což by mělo stačit na zhruba 500 km dojezdu. Cena vozidla nebyla nikdy upřesněna, ale dosahovat by měla hranici 300 tisíc dolarů.

Společnost Faraday Future se nikdy netajila tím, že model FF 91 má být přímým konkurentem pro Tesla Model S. Model měl disponovat i několika technologickými vychytávkami, jakými jsou například kamery namísto zpětných zrcátek, autonomní jízda či odemykání pomocí detekce obličeje.

Prvním modelem, který společnost začala oficiálně vyrábět se stal crossover FF 91, který je schopen dosáhnout hranici 100 km/h za 2,4 sekundy, Wikipedia

Faraday Future se i nadále trápil s více, hlavně finančními, problémy. Začátkem roku 2018 se však zdálo, že se znovu vrátí hezké časy, jelikož firma získala financování ve výši 2 miliard dolarů od neznámého investora z Hongkongu. V srpnu získala společnost dalších 854 milionů dolarů od čínské firmy Evergrande Group. Později se ukázalo, že 2 miliardy investovala i společnost Evergrande, která zároveň získala 45-procentní podíl a stala se tak největším akcionářem Faraday Future.

Propouštění, snižování platů a bankrot

V říjnu 2018 společnost oznámila propouštění a snižování platů pro všechny zaměstnance. Ze zaměstnanců, kteří zůstali, část dostala nucenou dovolenou a druhá část pracuje na poloviční úvazek. Generální ředitel Jia Yueting si svůj plat snížil na 1 dolar měsíčně. Po tom, jak se oznámilo propouštění, ze společnosti odešli i spoluzakladatel Nick Sampson a senior viceprezident Peter Savagian.

V březnu 2019 se zdálo, že se společnost začíná znovu stavět na vlastní nohy. Oznámila totiž fúzi s čínským provozovatelem online her The9, se kterým plánuje výrobu elektrických minivanů, výhradně pro čínský trh. Společnost Ther9 měla na tento projekt přispět částkou 600 milionů dolarů. V květnu 2019 společnost opět propustila desítky zaměstnanců a některých z nich poslala na neplacenou dovolenou.

Začátkem září se ve společnosti vzdal postu generálního ředitele Jia Yueting, přičemž se stal hlavním produktovým ředitelem. Na jeho místo přišel Carsten Breitfeld, který řídil program BMW i, přičemž společnost si od jeho příchodu hodně slibuje. Začátkem října prohlásil zakladatel společnosti Jia Yueting bankrot u federálního soudu Spojených států amerických v Delaware.

Nový generální ředitel Carsten Breitfeld (vlevo), SITA

Jia Yueting je mimochodem v Číně „persona non grata“, jelikož je zařazen mezi největších národních dlužníků, což ho přimělo přestěhovat se do USA. Yueting je totiž vlastníkem i čínského konglomerátu LeEco, který stejně upadl do obrovských finančních problémů. V Číně momentálně dluží kolem 3,6 miliardy dolarů více než 100 věřitelům, informuje TheVerge.

Na dohodu je až příliš málo času

Ideálním scénářem pro společnost by byla dohoda s drtivou většinou jejích věřitelů o plánu restrukturalizace zahrnujíc uvedení společnosti na burzu cenných papírů. Pravděpodobnost této situace je však nízká, protože dohoda musí být na světě do 8. listopadu.

Pokud se dohodnout nepodaří, firma nebude schopna splácet své čínské závazky a ohrožené by byli i platby za úvěr, který si společnost vzala ve Spojených státech. Yueting dokonce uvažuje i o dalším scénáři, který by představoval úplné zlikvidování jeho aktiv, což by vyřešilo vyplacení dluhů pro menší podniky.

Společnost se bude muset dohodnout s věřiteli do 8. listopadu 2019, SITA

To by zajistilo, že Faraday Future by přežilo, ale co bude dál, se dozvíme v následujících týdnech a měsících. Jedno je však jisté. Společnost měla být hlavním konkurentem pro Teslu. Už od začátku však měla velmi smělé plány, které byly až příliš závislé na obrovských investicích, což se nakonec ukázalo jako velký problém, který položil firmu na kolena.

Faraday Future však během své existence musel čelit několika finančním problémům, které dokázal ustát, a tak bude velmi zajímavé sledovat, jestli se to podaří i tentokrát. Dopomoci by k tomu měly i zkušenosti nového generálního ředitele Carstena Breitfelda.

0
Uložit článek
Komentovat ( 0 )