Částka za výměnu se pohybovala v desítkách tisíc eur a výrazně tak překročila zůstatkovou cenu vozidla – píše Daily Mail.
Většina lidí se v případě elektromobilů bojí dvou věcí. Vybití baterie v té nejméně vhodné chvíli a momentu, kdy budou muset vyměnit baterii za novou.
Jako každý díl, tak i baterie se časem opotřebuje, což se projevuje v postupném snižování dojezdu na jedno nabití. V druhém případě sice baterie vydrží poměrně dlouho, ale pokud si odmyslíme firmy a podnikatele, tak většina lidí vlastní auto 10 a více let.
V případě Nissanu Leaf je ztráta kapacity baterie poměrně rychlá a lze hovořit až o 20% za 5 let (v případě staršího, 24 kWh článku). Samotná automobilka přitom deklaruje minimálně 66% kapacitu po dosažení hranice 100 000 km/8 let, podle toho, co nastane dříve. Degradace 30 kWh je podle výzkumu ještě vyšší a výrazný propad je spatřováno už od začátku.
Vyplatí se výměna baterie?
V případě, že se vozidlo používá jako taxi či na rozvoz jídla, dosáhnout takový nájezd není problém ani v průběhu 1 – 2 let. Jelikož jde ještě o stále poměrně nové auto, po snížení kapacity se jako rozumné řešení může zdát výměna baterie za novou, která autu dodá vlastnosti jako na začátku.
V domácím Japonsku se cena repasované 24 kWh baterie pohybuje na úrovni 58 000 korun, přičemž nová stojí přibližně dvojnásobek. Portál InsideEvs ale přišel se šokujícím příběhem více majitelů Nissanu Leaf, kteří si chtěli vyměnit baterii, ale výrobce od nich požadoval částku až 750 000 korun, což výrazně převyšuje samotnou hodnotu jejich vozidel.
První případ se odehrál v Portugalsku, kde si Paulo Ribeiro chtěl vyměnit baterii na svém Nissanu z roku 2014. Zatímco nové vozidlo dokázalo na jedno nabití ujet až 210 kilometrů, dnes je dojezd sotva 60 km. Pokud by výměnu udělal, musel by zaplatit přibližně 630 000 korun a navíc i cenu práce. Tržní cena jeho vozidla je přitom poloviční.
Podobně dopadl i Philip Carlson z Austrálie, který vlastní Nissan Leaf z roku 2012. Ten momentálně nedokáže dojet více než 40 km, neboť jeho baterie je v dezolátním stavu. Po tom, co se zeptal v Nissanu na cenu výměny baterie, zůstal pořádně zaskočen. Prodejce od něj požadoval stejně vysokou cenu na úrovni přibližně 770 000 korun. To je výrazně vyšší, než bylo na začátku deklarované. Za podobnou sumu se přitom pohybují auta vyšší střední třídy.
Ceny mají klesnout
Podle všeho jde o oficiální ceny, které by měly platit i na ostatních světových trzích. Důvodem tak výrazného navýšení mají být blíže nespecifikované vnější faktory. K opětovnému snižování by mělo dojít k listopadu, ale Nissan bližší informace nezveřejnil.