SITA

Elektromobily neustále přinášejí nová témata, které se rozebírají nejen v médiích, ale i mezi laickou veřejností.

Způsobené je to i tím, že samotné automobilky začaly masivně investovat do vývoje a výroby elektrických vozidel.

Spalovací, ale i elektrická vozidla přinášejí s sebou mnoho plusů, ale i minusů. Vždy budou dvě skupiny lidí, které budou upřednostňovat jednu nebo druhou stranu. Elektromobily však mají být podle mnoha odborníků budoucností dopravy, a to zejména díky jejich ekologičnosti. Téma dopadu elektrických aut na životní prostředí se rozebírá stále častěji, přičemž se objevují informace, které jejich pozitivní dopad potvrzují, jiné naopak vyvracejí.

Množství negativ, ale i pozitiv

O negativech jsme tě informovali dokonce i v našem samostatném článku. V každém případě elektrické auta mají i řadu pozitiv. Jedním z nich jsou mimo jiné i nižší servisní náklady. Elektromobily jsou konstrukčně jednodušší než spalovací vozidla, což platí hlavně o jejich elektromotoru. Celkově je však několik rozdílů při servisních úkonech oproti klasickým vozům se spalovacím motorem.

SITA

V elektromobilu nemusíš měnit různé druhy kapalin, jako například motorový olej, svíčky, či filtry. Naopak nejdražším komponentem se jeví baterie, jejíž cena se řádově pohybuje v několika tisících eur v závislosti na kapacitě a typu vozidla. V každém případě je nezpochybnitelné, že provoz elektrického vozidla je levnější ve srovnání s tím se spalovacím motorem.

Analýza, která potvrzuje levnější servis

Vytvořených bylo už poměrně dost různých srovnání a analýz, které dokazují, že provoz elektromobilů je levnější. Jednu z nich zhotovila i britská společnost cap hpi, která se zabývá analýzou dat souvisejícími s opravami vozidel, náklady na jejich vlastnictví a mnoha dalších. Z výsledků vyplývá, že sympatický Renault ZOE měl po třech letech provozu a ujetých 96 500 km až o 26,5% nižší náklady v porovnání se spalovacím Opelem Corsa.

Netcarshow

Jeden z nejprodávanějších elektrických aut v Evropě, Nissan Leaf, měl servisní náklady po stejném období a projetých kilometrech servisní náklady nižší až o 19% v porovnání se spalovacím Volkswagenem Golf.

„Elektromotor má mnohem méně pohyblivých částí než benzínový či naftový motor. Využívají také jemnější styly jízdy, které vedou k menšímu opotřebení brzd a pneumatik. I přes v současnosti vyšší pořizovací ceně elektrického vozidla, řidiči zjistí, že elektromobil je mnohem levnější na provoz, zejména díky levnému nabíjení a nižších nákladů na údržbu,“ uvedl pro insideevs vedoucí Cap hpi Chris Plumb.

Nízké náklady na servis si velmi dobře uvědomují i automobilky. Koncern PSA například tvrdí, že elektromobilita ohrožuje automobilový průmysl, ale vidí v ní příležitost.

„Elektrická vozidla jsou mnohem jednodušší než spalovací vozidla. Potřebují méně dílů a méně času v dílně. To v konečném důsledku znamená menší prostor na prodej, například náhradních dílů. I proto jsme se rozhodli diverzifikovat do oblastí, jako je společná mobilita,“ uvedla šéfka sekce elektromobilů koncernu PSA Helen Lees pro Autocar.

Koncern PSA, kteří vlastní značky Citroën, Peugeot, Opel, DS či Vauxhall nabízí svou službu sdílení automobilů s názvem Free2Move v Paříži, kde je pomocí aplikace dostupných již kolem 550 vozidel.

Facebook/Free2Move

Lees dodala, že i přes nevyhnutelnému poklesu výnosů z prodeje v poprodejním období, přináší nárůst prodeje elektromobilů určitou příležitost. Tou má být hlavně větší využívání servisních služeb autorizovaných prodejců.

Motoristé budou servisovat u autorizovaných prodejců

Je poměrně běžné, že mnozí motoristé dávají své benzínové, či naftové vozidla servisovat do různých „neznačkových“ nebo podomácku dělaných servisů. Majitelé elektromobilů však budou ve větší míře využívat služeb autorizovaných servisů zejména z důvodu, že ostatní servisní střediska nemusí být na elektromobilitu dostatečně připraveny.

Servisní náklady jsou mnohem levnější v porovnání s běžným vozem, nakolik mnoho úkonů odpadá, Tesla

Helen Lees zároveň uvedla, že z důvodu stále většího nástupu elektromobilů se bude prodávat stále méně náhradních dílů a klesne tak i počet servisních hodin. Servisní plán nového modelu Peugeot e-208 je podle jejího tvrzení až o třetinu levnější než v případě verzí se spalovacím motorem.

Automobilky budou pravděpodobně hledat i další možnosti

Skutečnost, že servisní náklady elektromobilů jsou ve srovnání se spalovacími auty níže jistě potěší mnoho fanoušků vozidel na elektrický pohon. Je tu i druhá skupina, která na „chuť“ elektrickým autům prostě nepřijde a podobné srovnání jim budou ukradené. Jedno je však jisté. Automobilky mají při prodeji spalovacích vozidel zabezpečený příjem mimo jiné z prodeje náhradních dílů.

Tím, že elektromobily jsou konstrukčně jednodušší, nebudou výnosy z prodeje takového jako dosud, ale vše se teoreticky může vyrovnat, pokud budou motoristé své elektrické vozy servisovat výhradně v autorizovaných střediscích. Zajímavé bude zároveň sledovat i to, zda automobilky na danou situaci zareagují zvýšením cen za servisní prohlídky.

Kromě toho budou muset automobilky s největší pravděpodobností uvažovat nad dalšími oblastmi, které by jim mohly vykrýt výpadek příjmů, přičemž jednou z nich mohou být různé služby sdílení automobilů, jako je to v případě koncernu PSA se službou Free2Move.

0
Uložit článek
Komentovat ( 0 )